Fysiotherapie van Putten

Chronische pijn

| gepost  1-3-2018 | door Casper Jonker, fysiotherapeut, orthopedisch manueeltherapeut i.o

“Ondanks dat u al voor een langere periode pijn heeft, is er niks op de scan te zien. Het zit vast tussen uw oren”

Chronische pijn, een veel voorkomend probleem met veel vragen en missconcepties. De hoogste tijd om hier wat verduidelijking in te creëren.

Wist u dat pijn…

1. … op korte termijn juist goed is? Pijn is er om ons te beschermen tegen verdere schade en het herstel te bevorderen. Sterker nog, soms geeft het lichaam zelfs extra pijn om u erop te wijzen dat u met dat gedeelte wat rustiger aan moet doen. Denk aan een blauwe plek die niet specifiek op 1 punt pijnlijk is maar ook eromheen. U doet wat voorzichtiger met bewegen en ontziet zoveel mogelijk het pijnlijke gedeelte. Positief dus!

2. … op langer termijn voor nadelige gevolgen kan zorgen? Door de aanpassing op de pijn vindt er namelijk minder variatie plaats in het bewegen en worden andere structuren meer belast.

3. … aanwezig kan zijn zonder dat er iets kapot, beschadigd of “scheef staat”? Als er voor een te lange periode pijn is kunnen we daadwerkelijke veranderingen waarnemen in het pijnsysteem en de zenuwen. Op korte termijn dus positief, maar als veranderingen aanwezig blijven kan dit zich verspreiden in het lichaam. Zelfs als de plek waar de pijn oorspronkelijk vandaan kwam is verdwenen kan dit nog steeds zeer doen. En ja, zelfs dus als er niks is te zien op een röntgenfoto en/of MRI.

4. … door meerdere factoren in stand gehouden kan worden? Niet alleen de plek die beschadigd is zal de pijn in stand houden. Andere onderdelen zoals bepaalde (negatieve) gedachten, verwachtingen en ervaringen hebben hier allemaal invloed op.

5. … ook verholpen kan worden als de oorspronkelijke bron van de pijn al verdwenen is? Veel mensen denken dat ze niet anders kunnen dan ermee leren leven (negatieve gedachte, zie punt 4) en dus maar wekelijks “los gemaakt” moeten worden door een therapeut. Dit is in de meeste gevallen alleen maar symptoombestrijding wat de oorzaak van de klachten niet weg zal nemen. Een eindeloos proces dus.
    De behandeling is vaak een combinatie van uitleg over pijn, wat het is, hoe het werkt en oefentherapie (niet zomaar “gaan sporten”!). Sterker nog, uiteindelijk bent u zelf de persoon die er het meeste aan kan doen!

Chronische pijn is niet een onderwerp wat met 1 stuk tekst kan worden uitgelegd, laat staan behandeld. Het is vaak complexer dan de mensen denken maar er is zeker wat aan te doen. Heeft u nog vragen, opmerkingen of bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.